Pszichológia: Nyakunkon a “sötét korszak” – Tegyünk a téli depresszió ellen!

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3972 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 119 db
  • Linkek - 1130 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3972 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 119 db
  • Linkek - 1130 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3972 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 119 db
  • Linkek - 1130 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3972 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 637 db
  • Fórumtémák - 119 db
  • Linkek - 1130 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

 Az évszakok változása jelentős befolyást gyakorol kedélyállapotunkra. Ez nem csak az emberek esetében figyelhető meg, hanem az állatvilágban is épp úgy jelen van. Már több ezer évvel ezelőtt őseink is alkalmaztak téli hangulatjavítókat, közösségi rituálékat tartottak és különféle hangulatjavító gyógynövényeket fogyasztottak. Pánikra semmi ok, a téli depresszió legyőzhető!

 


A depresszióra hajlamos személyek tíz százalékát fájdalmasan érinti az évszakváltás, őszi hangulatzavaruk téli depresszióvá mélyülhet. A pontos ok még vitatott, de abban egyetértenek a szakemberek: akik szezonális kedélybetegségtől szenvednek, különösen érzékenyek a fényre, illetve annak hiányára. A téli depresszió szerencsére csak szezonális tünet, de mégis érdemes foglalkozni a problémakörrel, hiszen a téli évszak által kiváltott hangulatingadozásink nagyban befolyásolják teljesítményünket, életminőségünket, sőt súlyos esetben testi panaszokat is okozhat. Sajnos a mai civilizált kultúránk nagymértékben járul hozzá ehhez a szezonális betegséghez. A téli időszakban az ébren töltött órákból egyre kevesebb időt töltünk a szabadban, a nap nagy részében mesterséges fényviszonyok között vagyunk. A téli depresszió tipikus tünetei közé tartozik a megnövekedett étvágy – fokozottan kívánjuk ilyenkor a csokoládét, a szénhidrátokban gazdag élelmiszereket – és az állandó nappali álmosság, fáradékonyság. „A biológiai alap jól körülírható” – mondja Dr. Lakatos László, a Dr. Rose Magánkórház pszichiáter szakorvosa – „Az idegrendszer biokémiai folyamatai, pszichológiai hatások, de a genetika is egyaránt közrejátszhat abban, hogy valaki letargiában éli meg a telet. Kontrollált vizsgálatok bizonyították, hogy a betegek többsége jobban érzi magát, ha fényhatásnak teszik ki, legyen az akár mesterséges – de a napsugárzásnak megfelelő minőségű – fény is. A legjobb eredmény a reggeli órákban érzékelt fénnyel érhető el” – fűzi hozzá a pszichiáter. Egyértelmű, hogy mindennek köze van a téli reggelek sötétségéhez. Az óra szerint már fel kell kelnünk, szervezetünk belső órája azonban mást jelez, hiszen odakint még “éjszaka” van. Ezért a napot fáradtan töltjük, ami idővel inaktivitáshoz vezet. Önkéntes bezártságba vonulhatunk, beszűkülnek szociális kapcsolataink, kevesebbet tartózkodunk szabad levegőn, így még kevesebb fényhez jutunk. A panaszokat a melatonin hormon túlzott jelenléte okozza, ami a fényhiánynak köszönhető. „A téli depresszió tünetei változatosan kezelhetők fényterápiával – mely hatására a melatonin szint normalizálható, és megszüntethetők a tünetek -, depresszió elleni gyógyszerekkel, vagy mély mágneses agyi stimulációval, pszichés támogatással” – magyarázza dr. Lakatos – „Első lépésben tehát mindenképp érdemes a fényterápiával próbálkozni. Ez azonban nem mindenkinél egyformán sikeres, egy “éjszakai bagoly” esetében a túl korai időpontban alkalmazott fényterápia akár rosszabbodást is okozhat. A páciensekre általában jellemző az alacsony önbecsülés, a gondolkodás negatív irányú változása is, ezért a kezelés fontos része a pszichoterápia.” A fény energetizáló, hangulatjavító hatását már régen felismerték, és napjainkban is hatékonyan használjuk a mindennapokban nem csak a fényhiányos tünetek enyhítésére, hanem egyéb betegségek kezelésében is.

Természetesen a beteg is sokat tehet önmagáért és kedélyállapotának javításáért. Íme 10 hasznos tipp a téli depresszió leküzdésére:
Étkezzen egészségesen, fogyasszon kevesebb cukrot, több Omega-3 zsírsavat
Ápolja tudatosan szociális kapcsolatait, járjon társaságba
Az aktív kikapcsolódás, a sport is sokat segít
Ha csak teheti, induljon hosszú sétákra, főleg a délelőtti órákban. Szervezzen barátaival, családjával hétvégi kirándulásokat, hogy feltöltődjön
Ne szürküljön bele a télbe, hordjon színes ruhákat
Otthonában is tehet hangulatának javításáért, piros és narancsszínű gyertyákkal máris jobb kedélyállapotot varázsolhat magának
Kösse le a figyelmét olyan tevékenységekkel, amik örömmel töltik el
Ha mindez mégsem elég, érdemes pszichiáter szakorvossal konzultálni a konkrét terápiás lehetőségekről (pl. fényterápia, antidepresszív gyógyszer, pszichoterápia)

TUDTAD?
A jelenséggel kapcsolatban vizsgálatokat végeztek Alaszkában is, ahol télen napfelkelte és napnyugta között kevesebb, mint négy óra telik el. Azt hihetnénk, ezen a vidéken sokkal gyakoribb a szezonális depresszió, azonban a lakosság százalékos érintettsége itt is ugyanannyi, mint Európában. Ez alapján úgy tűnik, hogy a depresszióra való hajlam a betegség meghatározója, de a fény hiánya indítja el a tüneteket.

 

Forrás:http://lifemagazin.hu

Címkék: depresszió pszichológia tél

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu