Pszichológia: Meg lehet találni a munka és magánélet egyensúlyát

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3984 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 653 db
  • Fórumtémák - 120 db
  • Linkek - 1220 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3984 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 653 db
  • Fórumtémák - 120 db
  • Linkek - 1220 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3984 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 653 db
  • Fórumtémák - 120 db
  • Linkek - 1220 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 3984 fő
  • Képek - 277 db
  • Videók - 496 db
  • Blogbejegyzések - 653 db
  • Fórumtémák - 120 db
  • Linkek - 1220 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Pszichológia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

Ha már felvetődik a kérdés, vajon egyensúlyban tudjuk-e tartani a munkánkat és a magánéletünket, a válasz valószínűleg nem. Nincs olyan iparág, pozíció vagy beosztás, amelyben ne bukkanna fel ez a probléma.

Egy kiegyensúlyozott vezető viszont sokkal könnyebben túljut a mindennapok nehézségein. Hét pontba szedtük a leggyakoribb figyelmezetetőjeleit annak, hogy veszélyben az egyensúly. Molnár Attila coach és szervezetpszichológus kipróbált és bevált tanácsokat is ad, miként lehet megtalálni az áhított harmóniát.

1. Fáradtság, kimerültség

Meg kell találni azt a tevékenységet, amely kikapcsol és feltölt. A semmittevés nem tartozik ide, csak az aktív pihenésből lehet töltekezni. Ha van hobbija, de már legalább egy hónapja nem jutott rá minőségi idő, az azt is jelenti, hogy felborult az egyensúly. 

Szakértői tipp: Írjon egy listát azokról a dolgokról, amelyek annyira le tudják kötni a figyelmét, hogy közben semmi más nem jár a fejében. Hetente egy órát szánjon erre a tevékenységre és védje ezt az időt.

 

2. Nem tud nemet mondani saját magának

A munka kitölti a rendelkezésre álló teret. Ha nem szabunk neki határt, bármikor találunk valamit, ami belefér még a napba. Így indul be a mókuskerék. Akármennyire is fontos a munka, akármekkora örömet okoz dolgozni, időt kell szánnunk a feltöltődésre. Lemerült akkumulátorral az autó sem működik.

Szakértői tipp: Döntse el, hány órát szán a munkára naponta, és csökkentse heti fél órával egy hónapon keresztül. Az így felszabadult két órát fordítsa jutalmazó értékű tevékenységre.

3. Nem tud nemet mondani másoknak 

Másoknak is meg kell tudnia húzni a határt. Ha minden „apró” feladatot elvállal, egy idő után már magától értetődő lesz a kollégák számára, kire kell rábízni a plusz munkát. 

Szakértői tipp: Mielőtt igent mondana egy kérésre, érdemes végiggondolni, mennyi elfoglaltsággal jár majd. Ha belefér a napi munkaidejébe és nem zökkenti ki túlzottan, akkor vállalja el, hiszen ezzel erősíti az emberi kapcsolatokat, ami szintén fontos. Ha túl nagy „költséggel jár”, inkább mondjon nemet.

 

4. Gondolatban és fizikailag nincs egy helyen

Amikor azt tapasztalja, hogy a gondolatban egészen máshol jár, az a felborult egyensúly intő jele. Ez már rövid távon is stresszt okoz, hiszen sem itt, sem ott nincs jelen valóban.

Szakértői tipp: Ha tudatosan éljük meg a világot, az segít abban, hogy akár a munkánkban, akár a magánéletünkben hatékonyak legyünk. Figyelje a gondolatait, ha elkalandoznának, keressen valamit ott, ahol éppen ül, és fókuszáljon arra. 

5. A hosszú távú célok hiánya

Nagyon fontos, hogy legyen olyan értékes célunk, amely igazodási pont lehet a jelenben, amely világossá teszi, mit miért csinálunk. Ha hiányoznak a célok, jön a sodródás, márpedig ebben az állapotban az ember nem hoz tudatos döntést arról, mi történjen vele, csak egyszerűen belemegy abba, amivel találkozik. Ez azért veszélyes, mert elvész az a kontroll, amely az egyensúly alapját is képezi. 

Szakértői tipp: Kezdje kicsiben a tervezést: munkájában és magánéletében egyaránt tűzzön ki célt a következő hétre. Kezdje könnyen elérhető, kis tervvel, és figyelje, hogy a döntései valóban a kitűzött célhoz vezetik-e. Az első sikerélmények motiválják majd, hogy további állomásokat határozzon meg.

 

6. A „magányos harcos” szindróma

Nem tud segítséget kérni másoktól, akkor sem, ha egyedül már elbírhatatlan terhek szakadnak a nyakába. Molnár Attila szervezetpszichológus ilyen esetekben azt tudatosítja a „harcosban”, hogy az élet társasjáték, és a környezettel, a kollégákkal kötött megegyezések és egymás támogatása könnyebbé teszi az egyensúly fenntartását – ez pedig szintén közös érdek. 

Szakértői tipp: Ha úgy érzi, hogy nagy a teher, beszéljen erről őszintén olyanokkal, akikkel elég bizalmas a kapcsolata. Ne siránkozzon, hanem fogalmazza meg, hogy mit szeretne kérni tőlük. Az őszinte kérésre általában őszinte segítség is érkezik.

+1. Értékelje magát! 

Az önbecsülés teszi lehetővé, hogy felismerjük, ugyanakkora szükségünk van a pihenésre és feltöltődésre, mint a munkára. Ezért kell megálljt parancsolnunk, amikor szükséges, és igent mondanunk arra, amiből többet szeretnénk. Aki kizárólag mások igényeire fókuszál és háttérbe szorítja a saját szükségleteit, annak szinte lehetetlen egyensúlyban tartania az életét. 

Szakértői tipp: Képzelje magát annak a bőrébe, akivel közeli kapcsolatban van. Szedje listába, hogy az illető hogyan jellemezné önt, miért érdekes ember, mit ad másoknak. Gyakran könnyebb észrevenni a saját értékeinket mások visszajelzéseiből.

A fenti lista ugyan nem teljes, de ha valamelyik pontban önmagára ismert és képes változtatni a szokásain, akkor jó úton halad afelé, hogy az élete kiegyensúlyozott és élvezetes utazássá váljon.

 

Forrás:http://www.uzletresz.hu

Címkék: magánélet munka pszichológia

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu