Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pszichológia Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pszichológia Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pszichológia Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Pszichológia Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pszichológia Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nem is gondolnánk, hogy az áruházak hányféle eszközt vetnek be, hogy pénzköltésre vegyenek rá minket. Mindez egyszerű pszichológia!
Vajon miért szeretünk vásárolni, és miért veszünk mindig kétszer annyit, mint elterveztük? Az egyes üzletek bizony nagyon komoly hangsúlyt fektetnek a vásárlás pszichológiájára, a boltok zenéjétől a polcok elrendezésén keresztül egészen a termékek színéig. Íme, néhány tudományosan is megalapozott módszer, melyeknek komoly hatásuk van a tudatalattinkra és egyben a pénztárcánkra!
Játék az érzékekkel
Az üzletek mindig is erős befolyás alatt tartották az érzékeket. A finom, frissen sült kenyér illatára a gyanútlan vásárlót azonnal éhségérzet fogja el. Kutatások szerint a friss kenyér illata aktiválja leginkább a nyálmirigyeket, éppen ezért a pékárut előszeretettel helyezik közel a bejárati ajtóhoz. De nem csupán a szupermarketek élnek ezzel a trükkel.
A
gyermekruhaboltokban például gyakran alkalmaznak babahintőport, az
illatát ugyanis tanulmányok szerint a gyermekkorral kapcsoljuk össze,
ami ellazítja a vásárlót, és nyugalommal tölti el, így többet is
vásárol.
De nem csupán az illatok ösztönöznek pénzköltésre, az egyes
színeknek és hangoknak is megvan a maguk szerepe. A zene célja
egyértelműen az, hogy minél inkább ellazuljunk, ezért hallhatunk gyakran
lassabb számokat az élelmiszerüzletekben, kutatások igazolják ugyanis,
hogy ilyenkor az emberek is lassítanak, és többet időznek egy-egy polc
előtt. Érdekes megfigyelés, hogy a klasszikus zene például a drágább
termékek vásárlásának ösztönzésére alkalmas, míg a francia számok
hatására valamiért ellenállhatatlan késztetést érzünk, hogy francia
borokkal kényeztessük magunkat.
A színek úgyszintén a legősiebb ösztöneikre hatnak, a meleg színek vonzzák be az embereket a boltba, míg a hideg színek szemlélődésre ösztönöznek, növelik az eladásokat. A pirosat mindenki az akciókkal köti össze, az üzletek gyakran ezért ragasztanak piros matricát olyan árukhoz is, amelyek nincsenek leértékelve, mert ilyenkor automatikusan kedvezményre asszociálunk.
Elrendezés
Ugyanilyen fontossága van a termékek elhelyezésének. Az alapvető, napi rendszeresség szempontjából lényeges árukat, mint a tej vagy a kenyér, általában az áruház lehető legtávolabbi végében rejtik el, hogy hosszabb maradásra bírják a vásárlókat. Így végig kell menniük a sorokon, így fennáll a lehetősége, hogy valamilyen más, amúgy felesleges áru is a bevásárlókosárba kerül. Érdekes, hogy a nagyáruházak a vásárlókat jobbról balra irányítják az autós közlekedésnek megfelelően: a legnépszerűbb, legvonzóbb árukat jobbra helyezik el.
Persze a
gyümölcs-zöldség szekció sem véletlenül kerül a bejárat közelébe. Habár a
vásárló szempontjából ez abszolút előnytelen, hiszen az előre bepakolt
gyümölcsöt könnyen összetörheti a nehezebb árukkal, a friss zöldségek
látványa pozitív érzéseket kelt, emellett pedig kutatások bizonyították,
hogy ha veszünk valami egészségeset az üzlet elején, később
hajlamosabbak vagyunk többet költeni egészségtelen ételekre.
Azokat
a termékeket, amelyeket az üzlet a leginkább el akar adni,
szemmagasságba helyezi, ezek a drágább, márkásabb tételek. Az olcsó
tételek alulra kerülnek, a legnépszerűbbek pedig a sor végére, így végig
kell érte mennünk az egész folyosón. A gyerekeknek szóló cukros gabona-
és más elemek persze az alsó polcokra kerültek, hogy a csemeték
észrevegyék, és rávegyék szüleiket a vásárlásra.
Vásárlásösztönző trükkök
Ez az a terület, ahol a méret igenis számít. A zsúfolt boltokban az emberek kevesebb időt töltenek, kevésbé szeretnek vásárolni, mert közben idegesek. Felmérések szerint az ázsiaiak sokkal toleránsabbak e tekintetben, míg a britek egyáltalán nem tűrik a tömeget. A bevásárlókocsi mérete is fontos. Ezt az eszközt 1938-ban találták fel, célja pedig az volt, hogy az ügyfél még nagyobb mennyiséget tudjon elszállítani.
És hogy melyik a legjövedelmezőbb részük az üzleteknek? Természetesen a pénztársor. Ez az a hely, ahol néhány perc sorban állás után a legtöbben nem tudnak ellenállni a kísértésnek, és biztosan leemelnek egy-egy csokit, cukorkát vagy magazint.
Forrás:http://www.otvenentul.hu/szabadido/85311
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!